In loving memory Elynn

In loving memory Elynn

zondag 16 augustus 2015

Schrijven met tranen

Morgen is dan echt de zomervakantie voorbij. Tenminste voor Aimée. Een nieuwe klas, andere kindjes en een nieuwe meester en juf. Ik ben benieuwd en misschien wel zenuwachtiger dan dat zij is.

Het is inmiddels een maand sinds mijn laatste blog. Ik wil eigenlijk zo graag over Elynn schrijven, want daarom ben ik gestart met dit blog. Ook op facebook plaatste ik veel en foto's van Elynn, maar nu is het stil. Het is stil in mij.

Ik kan geen nieuwe verhalen over Elynn schrijven of mooie nieuwe foto's van haar plaatsen en dat doet pijn.

Ik vind het ook moeilijk om steeds over haar te schrijven. Dan heb ik het idee dat andere denken van daar heb je dr weer met haar verdriet en gemis.

Elke dag als ik wakker wordt ben ik weer een dag verder van mijn leven met Elynn en dat doet pijn. Dat besef komt elke keer hard binnen.

Inmiddels zijn we alweer 3 maanden verder. De tijd gaat zo ontzettend snel. Elke donderdag sta ik extra stil bij haar dood en elke 30ste is weer een maand verder. Haar laatste dag komt elke keer als een film voorbij. En elke keer denk ik. Had ik haar nou maar meer gekust, geknuffeld en meer vastgehouden. Had ik haar maar meer verteld dat ik zo van haar hou en dat ze zo lief is.
Die ochtend had ik me nooit kunnen bedenken dat het me laatste keer zou zijn dat ik Elynn in mijn armen zou vasthouden. En toch was het zo!

In de vakantie een prachtige foto gekregen van iemand die op het strand Elynn haar naam in het zand heeft gezet en ook voor haar een kaarsje heeft gebrand.

Iemand anders die het blog leest had een muursticker gewonnen voor ons. Ik heb deze op de deur van Elynn haar kamer geplakt. Ik heb het zelf gedaan en het lukte me niet helemaal recht, maar ben er zo ontzettend blij mee.


Ook kregen we een berichtje dat de muur die ik gefotografeerd heb met Elynn waarop het woord ster op stond steeds veranderd wordt. En die mevr. had de graffiti-artiest aangesproken. Wat zou het mooi zijn als een soort van eerbetoon dat er op de muur de tekst "Jij bent lief" en misschien in memory of Elynn ofzo tijdelijk komt te staan. Het lijkt mij ontzettend bijzonder. Wie weet ga ik idd het verzoek doen.

We zijn zelf ook nog een weekend naar Scheveningen geweest. Ik had zo ontzettend behoeft aan zon en zee. Na het midweekje centerparcs ben ik zeker anderhalve week niet lekker geweest.
We zijn naar hetzelfde hotel geweest als waar we met Elynn 3 jaar geleden zijn geweest. We hebben toevallig beide dagen in hetzelfde restaurant gegeten als toen het weekend met Elynn. Aan de ene kant zo fijn om op plekken te komen waar we ook met Elynn waren en we mooie herinneringen aan hebben, maar aan de andere kant ook erg confronterend en emotioneel dat we er nu zonder haar zijn. Ze genoot toen ook zo van de zee.

Bij zonsondergang heeft Aimée, Elynn haar naam nog in het zand geschreven en hebben we er mooie dagen van gemaakt.


Ook werden we dat weekend verrast doordat we een heerlijke lunch aangeboden kregen van iemand die met ons meeleeft en wist bij welke beachclub we zaten. Hoe bijzonder. Het maakte onze dag nog zonniger dan die al was.

Het is fijn om te weten dat mensen nog steeds veel aan Elynn en aan ons denken.
Er komen bijna geen kaartjes meer met de post voor de meiden en dan gister kwam er ineens een kaartje voor ons. Dit zijn dan toch even fijne momenten en ook dan op het juiste moment. Echt ontzettend fijn dat dit gedaan wordt. Dank je wel aan de afzender.

We zijn ook verrast met een super donatie van lieve vrienden en familie zodat ik een boek kon laten maken van al mijn statussen en foto's die ik geplaatst heb op facebook. Ook wil ik nog steeds het blog in een boekvorm. Geen idee wat dat gaat kosten en waar ik dat het beste kan doen.
Dus ik heb toen gelijk die boeken van facebook besteld en een fotoboekje met op elke bladzijde een foto van Elynn van elke maand dat ze leefde.


Aimée is inmiddels al druk bezig met haar verjaardag, want over 2 weken wordt ze alweer 8. Ik heb het er een stuk moeilijker mee, want de dag daarna zou Elynn 6 jaar worden.
Elk jaar vierde de meiden het samen voor familie en vrienden. Wat zal het een moeilijke dag worden.

Nu ik eenmaal aan het schrijven ben merk ik dat ik zoveel wil opschrijven en wil delen. Er is nog zoveel dat we meemaken.
Misschien moet ik ook gewoon weer vaker schrijven. Al is het maar voor mezelf om mijn gevoelens en gedachten te verwoorden die ik nu met niemand deel.
Ik probeer voor de buiten wereld vrolijk te zijn en mijn verdriet niet dagelijks te laten zien, maar dat verdriet zit er wel en nu ik zo weer aan het schrijven ben stromen dan de tranen.


Ik mis je Elynn, jij bent lief!

10 opmerkingen:

  1. Daar heb je haar weer met haar verdriet en gemis? Waarom denk je dat wij hier komen kijken? Omdat niet alleen Elynn een speciaal plekje heeft bij alle lezers maar ook haar papa, mama en zusje. Als het je helpt, schrijf het alsjeblieft van je af. Zeur maar, huil maar: zo zullen wij het nooit zien. Alles wat jou helpt moet je aangrijpen, zonder er zelfs maar bij na te hoeven denken 'wat anderen er wel niet van zeggen'!
    Het is jouw blog, het is jullie blog over Elynn en dat stopt niet met haar overlijden. Elynn leeft voort in gedachten en harten van velen die jullie een warm hart toedragen en met jullie meeleven. Wat je ook doet: schrijven of niet schrijven: laat dat in ieder geval niet afhangen van wat anderen er misschien wel van zullen zeggen.
    En zet alsjeblieft geen masker op voor de buitenwereld: laat de wereld maar zien hoe je je voelt als je daar behoefte aan hebt. Ieder mens met een warm hart zal daar alle begrip voor hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Meid, schrijf elke dag als je dat wilt! Je lieve meisje, je dochter, daar raak je niet over uitgepraat! Bewonder je heel erg, en wens je hartstikke veel sterkte en kracht toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Blijf schrijven Chantal en zet de gedachte van "daar heb je haar weer met haar verdriet en gemis "gelijk uit je hoofd ,uit je gevoelens,laat je gaan en doe alles wat jou , Rob en Aimee kan helpen om het gemis van jullie lieve Elynn een plekje te kunnen geven.
    Een hele dikke knuffel voor jullie allemaal ! Liefs Willemijn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Chantal,

    Ik ben juist blij dat je schrijft. Het zal jou steeds een klein beetje verder helpen in jouw rouwproces. Daarbij is het voor mij (en ik weet zeker dat velen er net zo over denken) niet zo van "Ik volg jouw blog, maar nu Elynn dood is, is het klaar....INTEGENDEEL!!
    Jouw gezin en de gezinnen van andere blogs hebben een speciaal plekje in mijn hart gekregen. Iedere dag brand ik kaarsjes voor jullie en de andere families die een kindje hebben die vecht tegen kanker of die zoals jullie een kindje verloren hebben aan die vreselijke ziekte....
    Ik denk dat het eigenlijk simpel is...als mensen denken "daar heb je haar weer" lezen ze jouw blog toch niet??
    Het is jouw blog en jij mag schrijven wat jij wilt!!!
    Jullie hebben het al zwaar genoeg, dus trek je niks van eventuele negatieve reacties aan....
    Niemand is verplicht om jullie blog te lezen...
    Dus...lekker schrijven, meid!!

    Heel veel liefs en een dikke knuffel.

    Ingrid xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn om weer iets van je te lezen. Jullie zijn vaak in mijn gedachten! Een hele dikke knuffel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Blijf jij vooral zo mooi schrijven want dat kun jij zo goed over Elynn.
    Het zal je ook een heel klein beetje verder helpen in de verwerking van dat inmense verdriet
    Ik blijf jullie volgen hoor!
    Dikke knuffel ook voor jullie andere kanjer Aimee

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Blijf schrijven want het heelt. Rouw moet de kans krijgen om te bezinken. Verdriet mag er zijn, in welke vorm ook. Of het nu tranen zijn of tekst is. Je kunt niet vaak genoeg uiten hoe veel en hoe vaak je haar mist. Wat maakt het uit wat anderen denken of daarvan vinden, het gaat om jou. Jouw verdriet, jouw gemis. Je bent niet alleen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dikke knuffel voor allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve Chantal,
    Gewoon blijven schrijven! Ik check bijna dagelijks het blog, gewoon omdat ik wil weten hoe het met jullie is... Verdriet en gemis slijt nooit, en dat mag je ten alle tijden laten zien! Mensen die dat niet begrijpen, ach dat zegt veel meer over hun dan over jou!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben elke keer blij dat je toch weer een stukje schrijft, en o wat is het te begrijpen wat je schrijft, het gemis en elke dag weer een langere periode dat jullie Elynn voor het laatst gezien hebben...

    BeantwoordenVerwijderen